St. Germain


Fransk luksus urtelikør som fremstilles af friskplukkede hyldeblomster. St. Germain er den mest populære hyldeblomst likør nogensinde produceret, og dette skyldes nok den sværhed der er i at ekstrahere smagen fra hyldeblomsten.

Historie

Hyldeblomst likøren kom frem i 2007, hvor den samme år vandt “Best In Show” i likør kategorien ved den prestigefyldte San Francisco World Spirits Competition. Året efter vandt den “Double Gold Medal”. Likøren er kreeret af Robert Cooper, som er 3. generations destillatør og tidligere ejer af Chambord Liqueur, og den britiske mixologist Simon Difford.

Produktion

Ingredienserne til likøren høstes i løbet af 4-6 uger i foråret af omkring 50 mand som cykler rundt i Savoie og Isère (foden af de franske Alper) og plukker hyldeblomst blomsterskærmene. Skærmene afleveres efterfølgende på centrale opsamlingssteder, hvorfra de indenfor få timer bliver transporteret videre, med henblik på at blive forarbejdet indenfor det første døgn således at aromaerne stadig er intakte.

Ved almindelig forgæring mister hyldeblomsterne det meste af deres parfume, og det er her Robert Cooper og Simon Difford benytter sig af en speciel ekstrationsteknik. En teknik de selvfølgelig holder hemmelig. Efter ekstraktionen tilsættes hyldeblomstessensen en brandy, samt essens fra citroner og tilstrækkeligt sukker til at smagen oplevelse i balance når alkoholindholdet justeres til 20%. Det siges at den indeholder mindre sukker end typiske likører.

Hver flaske af St. Germain bliver individuelt nummereret, baseret på året blomsterne blev plukket. Den er ikke tilsat konserveringsmidler, den bør derfor konsumeres inden for 6 måneder efter åbning.

Smag og aroma

I næsen bemærkes en duft af smukt blomstret hyldeblomst med svag fornemmelse af alkohol og en behagelig sødme. Lys og frisk, men stadig tilfredsstillende skarp.
Smagen er af hyldeblomst med den helt rigtige mængde af sødme til at levere masser af smag, men stadig uden antydning af nogen kvalmende finish.

Tilføjelse af en lille stænk St. Germain til noget som en Gin & Tonic f.eks. giver en ny dimension i en hverdags drink.

*Reklamelink